Voor wie is de verrijkingsgroep?
Talentvolle (hoog)begaafde kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte komen ervoor in aanmerking om naar een verrijkingsgroep te gaan. Dit zijn leerlingen die op de eigen school onvoldoende tot hun recht komen. De kinderen worden in staat gesteld om het beste uit zichzelf te halen door met en van elkaar te leren en zich in brede zin te ontwikkelen.
Doel van de verrijkingsgroep
In de verrijkingsgroepen krijgen leerlingen extra ondersteuning op het gebied van (meta)cognitieve vaardigheden (snappen hoe leren gaat en daarover kunnen reflecteren), sociale competenties (kunnen samenwerken en afstemmen met anderen) en zelfbeeld (hanteren van eigen gevoelens en omgaan met de eigen begaafdheid).
Het aanbod in de verrijkingsgroep is rijk van stof. Er komen andere vakken en onderwerpen aan de orde dan in de reguliere groep. In de verrijkingsgroepen: Hoogbegaafd hulpvraag Uitdaging
· Ontmoeten en werken kinderen samen met peers;
· Worden kinderen begeleid in de sociaal-emotionele ontwikkeling;
· Is aandacht voor gespreks- en studievaardigheden;
· Wordt in de middenbouw en bovenbouw gewerkt aan de door ouders en het kind opgestelde leerdoelen;
· Wordt gewerkt aan de kracht vanuit het kind zelf, denk aan doorzetten en fouten durven maken (mindset);
· Ontwikkelen leerlingen hun executieve functies (zoals plannen, concentreren, organiseren).
Aanmeldingsprocedure
De kinderen kunnen twee keer per jaar aangemeld worden voor deelname aan een verrijkingsgroep. De school is verantwoordelijk voor deze aanmelding. Er is een protocol waarin staat beschreven welke kinderen in aanmerking komen voor deelname. Na de aanmelding volgt er een intakegesprek met de ouders en het kind. De toelatingscommissie bepaalt welke kinderen worden toegelaten.
Evaluatie
Er wordt bij Ingenium gewerkt in blokken. Gedurende elk blok wordt de ontwikkeling van de kinderen nauwlettend gevolgd. In januari wordt bekeken of de deelname aan de verrijkingsgroep nog een vervolg krijgt in de daaropvolgende periode. Aan het einde van het schooljaar is de eindevaluatie. Beide evaluatiemomenten zijn er gesprekken met ouder, kind en de Ingenium leerkracht(en). Na de evaluatiemomenten bestaat de mogelijkheid dat leerlingen uitstromen en nieuwe leerlingen instromen.
Contact met ouders
De verbinding met ouders wordt door de eigen school van het kind gelegd. Nadat een kind door de school is aangemeld voor deelname aan een verrijkingsgroep, worden de ouders met hun kind uitgenodigd voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek worden drie persoonlijke leerdoelen met het kind opgesteld. Ook wordt een tussen- en/of eindevaluatiegesprek met de ouders gepland.