Voor ouders

BLP

 

Building Learning Power

Wat is Building Learning Power? Building Learning Power (BLP) is een leercultuur die is ontworpen door professor dr. Guy Claxton (2002). Bij BLP ligt de focus op het leren. De gedachtegang achter BLP is, om als school samen met de kinderen een bepaalde leercultuur te creëren, waarin de kinderen worden voorbereid op een leven lang leren. Want leren kun je niet zomaar, hier zijn bepaalde leervaardigheden voor nodig. En door deze vaardigheden veel en vaak te trainen, worden er weggetjes aangelegd in het brein die helpend kunnen zijn voor het leren. Je brein is net als een spier, deze kun je trainen!

BLP executieve functies boot

Meer weten over BLP? (engels)

Meer weten over BLP? (Nederlands)

Leren is te lerenBLP executieve functies boot

Denk maar eens terug aan hoe je hebt leren fietsen. Dit ging niet vanzelf. Als doel had je voor jezelf gesteld dat je graag wilde gaan leren fietsen. Hiervoor heb je bepaalde vaardigheden nodig zoals: op- en afstappen, balans houden, trappers omwentelen, stuur vasthouden en remmen. Het vaak oefenen en trainen van deze vaardigheden en het doorzetten heeft ervoor gezorgd dat je kunt fietsen.

Zoals je hebt leren fietsen, zo zijn we ook elke dag bezig met het “leren leren” op CBS de Hoeksteen.

BLP executieve functies boot

De kinderen mogen aan leerdoelen werken die te maken hebben met de aangeboden lesstof én ze mogen werken aan hun zelfbedachte leerdoelen. In de onderbouw zijn deze leerdoelen nog wat meer “fun” doelen, zodat het zaadje voor het “leren leren” al wordt geplant. In de midden- en bovenbouw leren de kinderen om hun doelen smart te formuleren en krijgen ze steeds meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap over hun eigen leerproces. De kinderen worden hierdoor steeds zelfstandiger en zijn meer betrokken en gemotiveerd.  We vinden het belangrijk dat de kinderen gaan ervaren dat leren juist heel leuk kan zijn. Het gaat tenslotte om het leerplezier!

 

De leerkuilBLP executieve functies boot

Tijdens het werken aan de doelen gaan de kinderen de leerkuil in. Door goede strategieën te gebruiken en te kijken naar welke leervaardigheden ze hiervoor nodig zijn, komen ze de kuil stapje voor stapje door en ook weer uit. Tussendoor reflecteren de kinderen op hun eigen leerproces. Dit oefenen we ook samen met de kinderen. “Wat lukt al?” “En wat heb je nodig om nog verder te komen?”

BLP executieve functies bootWe besteden hierbij ook veel aandacht aan de BLP-taal. We hebben de hersenpan met de leervaardigheden van BLP gekoppeld aan de boot van Ingenium, omdat hier veel overlap in zit. Op deze manier leren de kinderen één leertaal.

Tijdens het leren is een positieve instelling en doorzettingsvermogen belangrijk. Soms zijn er tijdens het leren ook tegenslagen. Waar wordt gewerkt, worden ook fouten gemaakt. Dat is niet erg. De kinderen leren dat fouten maken mag en dat je je gemaakte werk kunt herstellen of herzien. Gewoon blijven proberen en niet opgeven. Zo leren we van en met elkaar. Het leerproces wordt op een mooie manier vastgelegd in hun eigen portfolio!